Povežimo se



Politika Privatnosti
Uslovi Korišćenja

Kako promovisati aplikaciju za mobilne uređaje online

by: Milan Kuzmanovic

Uložili ste mnogo vremena i truda u svoje obrazovanje. Konačno ste postali dobar Android, Windows ili IOS developer. Zatim još vremena i truda ulažete u razvoj aplikacije od koje očekujete da će vam doneti profit. Aplikacija je gotova, postavljate je na market, očekujući nagradu za sav svoj trud (zaradu), međutim, vaša aplikacija je samo jedna u moru sličnih, a novca nema ni na vidiku. Zvuči poznato?

Usled mnogobrojne i sve veće konkurencije, zarada od aplikacija nije što je nekada bila. Danas je, pored izrade dobre aplikacije, podjednako (možda i više) važno da tu aplikaciju dobro promovišete, da bi se korisnici opredelili za nju, a ne neku konkurentsku aplikaciju.

Daću vam nekoliko saveta i predloga na temu promocije aplikacije – nadam se da će vam koristiti.

Takođe, ovaj tekst će biti od koristiti i marketinškim agencijama koje uslužno promovišu aplikacije svojih klijenata, kao i biznisima koji samostalno promovišu svoju aplikaciju.

NAPOMENA: Ovi predlozi i saveti se mogu primeniti i na domaće i na inostrano tržište.

NAPRAVITE ODLIČNU APLIKACIJU!

Vi ne želite da napravite dobru aplikaciju – želite da napravite odličnu aplikaciju. Po mogućstvu - najbolju na tržištu. Iako je to očigledan početni korak kojem svi teže, veoma često je zanemaren, i zato je većina aplikacija veoma slična tj. prosečna. Prosečnom aplikacijom ćete se mnogo teže izdvojiti od konkurencije i postići uspeh.

Kada isplanirate aplikaciju, pre nego što počnete da je izrađujete, zapitajte se šta možete da učinite da ova aplikacija bude još bolja.

Pametno bi bilo da prvo detaljno proučite što veći broj konkurentskih aplikacija, pogotovo one najuspešnije. Napravite spisak prednosti i mana svake od njih.

Sada imate detaljan spisak svih dobrih stvari konkurentskih aplikacija, kao i svih loših. Prvo se zapitajte da li možete, prilikom izrade svoje aplikacije, da izbegnete one loše stvari i/ili nedostatke koje vaši konkurenti imaju. Ako možete, već ste na pola puta da budete bolji.

Sledeći korak je da se zapitate da li možete da budete podjednako dobri (po mogućstvu još bolji) u onim stvarima gde je konkurencija dobra. (Dizajn,UX, funkcionalnost itd.) Nakon što ste prednosti konkurencije dostigli ili premašili, i nakon što ste najviše što je bilo moguće mana i nedostataka izbegli, na pravom ste putu da imate odličnu, natprosečno dobru aplikaciju u toj niši.

Potom se zapitajte da li može da bude još bolja. Razmislite šta bi ste mogli da inkorporirate u svoju aplikaciju, a što niko od vaših konkurenata nema, i što će značiti korisnicima.

Ako ste uspeli u svemu pomenutom, onda imate odličnu (nadam se najbolju) aplikaciju i spremni ste da se ravnopravno takmičite sa konkurentima za tržište.

PROMOCIJA APLIKACIJE

Pre nego što počnete da promovišete aplikaciju, prvo se zapitajte ko je vaša ciljna grupa. Bukvalno pokušajte da zamislite izgled, navike i interesovanja vašeg idealnog kupca. Možda je to petnaestogodišnjak, koji je po ceo dan na telefonu ili tabletu, sluša POP muziku i voli da jede u „Meku“.

Ili je to, možda, poslovni čovek srednjih godina koji se hrani po luksuznim restoranima, voli luksuzne automobile i skupa odela, često putuje, itd.

Da li treba oviliko detaljno (i detaljnije) ulaziti u analizu ? Apsolutno ! Jer, što bolje poznajete potrebe, preference i navike vaših potencijalnih korisnika, to ćete bolje moći da odgovorite na njihove potrebe, ali ćete dobiti i mnogo više mogućnosti za promociju aplikacije.

U početku je prilično teško toliko detaljno definisati idealnog kupca. Što duže promovišete aplikaciju, to ćete bolje upoznavati svoje korisnike i njihove navike i preference. Ako, na primer, promovišete aplikaciju putem Facebook Ads-a (što preporučujem), imaćete uvid u statistiku i analizu potencijalnih kupaca. Te podatke dobro i pametno iskoristite.

Za početak, napravite bar osnovnu identifikaciju idealnog kupca (npr. sredovečni poslovni čovek koji živi u Srbiji), a vremenom ćete imati sve više podataka za rad i detaljniju analizu.

Napominjem da možete imati više vrsta “idealnih kupaca” za proizvod/e, pa imajte i to na umu.

NEKA TRKA POČNE!

Sada imate odličnu aplikaciju i definisali ste svoju ciljnu grupu/grupe i idealnog kupca/kupce.

Novi cilj je da na što efikasniji, brži i jeftiniji način dođete do što većeg broja potencijalnih korisnika.

Kako to možete da uradite ? Evo nekoliko predloga.

Napravite web sajt i blog

Mobile app developeri koje poznajem su ili i vrhunski web developeri, ili u svom timu imaju bar jednog. U svakom slučaju, napravite veb prezentaciju svoje aplikacije. Web sajt vam može biti konstantan izvor novih korisnika (detaljnije o tome u nastavku teksta).

Sajt, između ostalog, koristite i za prikupljanje email adresa korisnika, koje će vam mnogo koristiti u budućnosti za email marketing, koji je veoma važan vid promocije za svaki biznis.

Ako imate novca, vremena, volje i aplikaciju koju planirate da promovišete na dugi rok, predlažem da napravite blog vezan za aplikaciju, ali i za temu koju promovišete.

Primera radi, ako imate aplikaciju namenjenu turistima koji dolaze u Beograd, na blogu možete pisati o prednostima te aplikacije, odnosno o pogodnostima koje strani turista može imati od nje (npr. kako da pomoću vaše aplikacije pronađu najbolji restoran u BG).

Predlažem da napravite blog i video tutorijale kako da se aplikacija koristi, ali takođe možete pisati i o najlepšim mestima u Beogradu, ili, na primer, o najboljim hotelima u kojima turisti mogu odsesti. Tako dajete dodatnu korist svojim potencijalnim korisnicima (čemu uvek treba da težite).

Ako npr. pišete blog o preporučenim hotelima, stavite u tekst linkove ka njihovim sajtovima, zatim ih kontaktirate i zamolite da tekst objave na svojim društvenim mrežama (što će oni verovatno i učiniti) i već imate besplatnu promociju aplikacije.

Uber.com je dobar primer web sajta (i bloga) koji je u službi promocije aplikacije. Uber je čak otisao i korak dalje, pa je otvorio zasebne blogove za svaki grad u kome pruža uslugu svoju Uber - local blogs.

Na sajtu je prisutna i opcija preuzimanja aplikacije. Pregledajte njihov sajt i biće vam jasnije šta i vi treba da radite.

Imajte ovo na umu – kada god kontaktirate nekoga od koga želite da promoviše vašu aplikaciju na FB, blogu ili slično, nikada ga nemojte moliti da to uradi jer to vama znači, već mu umesto toga recite koju će korist njegova online publika imati ako on podeli vaš sadržaj.

Nemojte reći, npr: “Molimo vas da podelite ovo o našoj novoj aplikaciji.” Jer, ovaj pristup ima većina ljudi. Umesto tog molećivog tona, koji vam neće doneti neki veliki uspeh, fokusirajte se na korist koju će druga strana imati, primera radi:

„Poštovani, s obzirom na to da se vaše poslovanje/blog/FB grupa fokusira na strane turiste, mi imamo aplikaciju koja im može koristiti (npr. da lakše nađu taksi ili restoran) pa ako želite,možete je podeliti sa njima. Hvala unapred.”

BESPLATNA PROMOCIJA APLIKACIJE

Ako imate ograničen budžet za promociju, ovi predlozi vam mogu biti od koristi:

PROMOCIJA APLIKACIJE NA FACEBOOK-u

Napravite Facebook stranicu za promociju aplikacije. Ako imate biznis koji je već baziran na postojećem web sajtu (npr. dostava hrane), u opisu već postojeće FB stranice stavite link ka aplikaciji, a možete i otvoriti zasebnu FB stranicu koja će služiti samo za promociju aplikacije.

Takođe, možete otvoriti i Facebook grupu posvećenu temi vaše aplikacije (npr. turizmu) u koju ćete privlačiti potencijalne korisnike gradeći zajednicu okupljenu oko željene teme.

Sada je vreme da se povežete sa potenencijalnim saradnicima na FB koji mogu pomoći promociji vaše aplikacije.

Tražite stranice, grupe i uticajne ljude iz industrije, koji imaju veliki broj pratilaca na FB.

Za početak, u FB pretragu unesite željeni izraz. Ako je vaša aplikacija na neki način vezana za turizam, za početak taj pojam (turizam) unesite u pretragu i označite da vam se prikazuju stranice. Ja sam to uradio i odmah mi se prikazao veliki broj stranica posvećenih turizmu.

promocija-aplikacija-turizam

Zatim u pretrazi potražite grupe i prikazaće vam se FB grupe na tu temu.

promocija-aplikacija-turizam

Otvorite neki Word ili Exel dokument, i sačuvajte spisak svih pronađenih stranica i grupa.

Zatim u FB pretraživač unesite slične relevantne izraze (turizam u Srbiji, turističke destinacije i sl.), pa i linkove ka tim stranicama sačuvajte.

Posle tog, mukotrpnog posla, imaćete kompletan, veliki spisak mesta na FB, na kojima možete promovisati svoju aplikaciju.

Sledeći korak je, naravno, kontaktiranje admina tih stranica (slanjem poruke u inbox), po gore pomenutom principu. Moj savet je da beležite sve grupe i stranice koje ste kontaktirali, da biste mogli, nekoliko dana kasnije, da proverite da li su postavili link.

Često će se desiti da vam ne odgovore na poruku, a da ipak šeruju tekst na stranici. Ako to urade, budite kulturni, pa im se zahvalite. Naravno, biće i onih koji neće ništa odgovoriti, a ni šerovati, ali svakako beležite i proveravajte sve. Možda sa nekim od tih grupa ili stranica ostvarite neki vid saradnje i u budućnosti.

Pre nekoliko godina, imao sam zadatak da promovišem na FB tekst jednog magazina, odnosno, intervju sa jednim poznatim pevačem. Upravo ovaj pristup traženja i kontaktiranja relevantnih stranica i grupa mi je doneo mnogo relevantnih “novih očiju” na tekstu, a magazinu mnogo novih čitalaca.

U Srbiji je Facebook bez konkurencije najpopularnija društvena mreža, tako da će vam najverovatnije FB promocija doneti najbolje rezultate. Međutim, ne treba da zapostavite ni druge društvene mreže, pre svega Twitter, Pinterest, Instagram, You Tube. Isprobajte sve kanale komunikacije i forsirajte one koji daju najbolji rezultat.

O detaljnoj promociji na pomenutim društvenim mrežama uskoro objavljujemo poseban tutorijal i zato - stay tuned :)

FORUMI

Forumi, ukoliko se pametno iskoriste, mogu biti odličan i konstantan izvor novih posetilaca vašeg sajta (čitaj: korisnika aplikacije).

Ljudi na forumima razmenjuju svoja iskustva i utiske o najrazličitijim stvarima, a samim tim, ukoliko pronađete diskusiju na forumu od koje možete imati koristi, uključite se u diskusiju.

Kucajte u Guglu npr. “turizam forum” i dobićete u rezultatima pretrage forume u kojima se pominje izraz turizam

promocija-aplikacija-turizam

Poenta je iskoristiti forume pametno, odnosno, uključite se u raspravu na takav način da doprinesete konverzaciji i istovremeno ostvarite korist za sebe. Da biste to učinili, prvo se zapitajte kako biste mogli rešiti problem drugima ili odgovoriti na pitanje o kojem se u diskusiji raspravlja.

Primera radi, ako se na forumu diskutuje o najboljim hotelima u Srbiji, uključite se u raspravu, pa u pravom trenutku (suptilno) pomenite kako je najlakse pronaći hotel pomoću aplikacije (i onda stavite link ka svom sajtu ili aplikaciji).

Uvek se trudite da link ka sajtu bude spontan i prirodan na forumu, jer ćete u suprotnom biti označeni kao spamer i verovatno „banovani“ sa foruma

Uzajamna promocija aplikacije sa kolegama

Zajedno smo lepši i jači. Jednostavnim guglanjem ili pretragom po društvenim mrežama pronadjite firme i pojedince koji se, kao i vi, bave izradom aplikacija. Posebno će vam biti od koristi (i vi njima) kolege koje prave tematski slične aplikacije i/ili imaju isto ciljano tržište.

Neka oni vašu aplikaciju promovišu na svojim društvenim mrežama, a ako imaju blog neka na njemu prezentuju vašu aplikaciju i neka je promovišu putem mail-a svojim pretplatnicima. Vi ćete njima uzvratiti na isti način.

Ovaj vid promocije je višestruko koristan, jer ćete pored same promocije dobiti i nove prijatelje, koji možda jednom postanu i vaši saradnici na neki način. Prvi i početni kontakt je najteži, ali kada jednom uspostavite dobru saradnju sa kolegama, svaki sledeći kontakt prilikom neke nove saradnje (npr. kada u budućnosti napravite novu aplikaciju) će biti veoma lak.

PROMOCIJA APLIKACIJE NA BLOGOVIMA

U pomenutom primeru aplikacije vezane za turizam (isti je princip i za sve druge delatnosti), po istom principu po kojem ste pronašli forume, pronađite i relevantne blogove.

promocija-aplikacija-turizam

Veoma je jednostavno, želite da kontaktirate blogere i da ih ubedite da napišu nešto o vašoj aplikaciji. Možete im ponuditi kao kontrauslugu npr. besplatno korišćenje aplikacije ili neki drugi benefit. Ako vam traže novac (što je sasvim uredu sa njihove strane), ocenite koliko su uticajni, odnosno čitani, pa se u skladu sa tim dogovorite za neku realnu cenu promocije.

Ne zaboravite da tražite da obavezno stave u tekst link ka vašem sajtu.

LISTE NAJBOLJIH APLIKACIJA KAO VID PROMOCIJE

Ako na internetu ima spiskova najboljih mobilnih aplikacija iz vaše niše – učinite sve što možete da se nađete na njemu !

Princip je isti, guglajte najbolje aplikacije + vaša tržišna niša

U ovom primeru, želimo da promovišemo našu novu aplikaciju za trčanje. Dakle, kucamo u Guglu “najbolje aplikacije za trčanje” i gledamo rezultate.

promocija-aplikacija-turizam

Ovde nam je cilj da kontaktiramo portale ili blogove koji su pisali o pomenutim aplikacijama i da ih ubedite da među pomenute aplikacije ubace i vašu.

Ovo će biti teže ako je tekst objavio neki veći portal (ali svakako pokušajte i sa njima), a oni manji će (verovatno uz odgovarajuću kompenzaciju) dodati na spisak i vašu aplikaciju.

Ne samo što ćete imati dodatnu posetu sajtu i preuzimanje aplikacije, već će vam ova strategija doneti i dodatnu SEO vrednost (o SEO-u detaljnije u nastavku).

SEO OPTIMIZACIJA KAO SREDSTVO PROMOCIJE

SEO (search engine optimization) je proces dovođenja sajta na prvu stranu Gugla - što više u pretrazi, to bolje.

Zamislite kada bi neko (kao u prethodnom primeru) tražio izraz „najbolje aplikacije za trčanje“ i da mu se tada između ostalih pojavljuje i vaš sajt. To bi bila besplatna reklama za vas. Zato biznisi svih vrsta sve više ulažu novac u SEO, jer je to dugoročno jedna od najboljih investicija.

Odaću vam tajnu, SEO optimizacija je u Srbiji malo poznat pojam, a pravi SEO eksperti se mogu nabrojati na prste jedne ruke (jednog tesara u penziji ) i zato ćete se vrlo lako rangirati za većinu izraza (osim nekoliko najkonkurentnijih, za koje ćete morati da se za nijansu više potrudite).

Kod SEO optimizacije je, između ostalog, važno i to da ste što duže prisutni na internetu, i zato vam je moj savet da se što pre optimizujete za željeni izraz, jer, što ste duže tu, to će teže biti konkurenciji da vas „prestigne“ na pretraživačima.

DODATNI SAVETI I NAJBOLJE PRAKSE

  • Delite promo kodove korisnicima.
  • Postavite aplikaciju na i na druga mesta osim samo na App store i Google play. Evo dobrog spiska Mobile app stores list
  • Dobra je praksa da je aplikacija u početku besplatna za korišćenje
  • Postavite link ka aplikaciji u email i news letter signaturi, kao i na vizit kartama firme


Nadam se da su vam ovi saveti koristili. Ako vam je tekst koristio, podelite ga na društvenim mrežama, a ako znate neki vid promocije koji ja ne znam ili sam zaboravio, podelite ga sa svima u komentaru.

Očekujte uskoro još korisnih tutorijala, zato nas pratite na društvenim mrežama, i dobrodošli na našu email listu.